Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Milan Rastislav Štefánik – oběť spiknutí?

"Caproni 11495 přiletěl nad Bratislavu v 11.30 hod... následně nehodou zničen blízko letiště stop Posádka a pasažér všichni mrtvi stop major Noveda." 

            Milan Rastislav Štefánik se narodil jako šesté z dvanácti dětí dne 21.07.1880 v rodině evangelického kněze Pavla Štefánika a Albertíny ve vesnici Košariská u Myjavy. Vzdělání postupně získával na evangelické škole v Košariskách, evangelickém lyceu v Bratislavě, maturoval na lyceu v Szarvasi. Do Česka se dostal v roce 1890, kdy studuje na vysokém učení technickém, obor stavební inženýrství. Zde se zapojuje do činnosti slovenského spolku vysokoškoláků Detvan. Štefánkovou velkou láskou byla astronomie, proto v roce 1900 přestupuje na tehdejší Karlo-Ferdinandovu univerzitu v Praze, obor matematik a astronomie, kde v roce 1904 promuje jako doktorand. V rámci vědeckých pozorování vystupuje na Mont Blanc. Celkově tento vrchol zdolal šestkrát. Milan Rastislav Štefánik velice rád cestoval, navštívil Turkestán (starý název historicko-geografické oblasti ve střední Asii, zahrnující území dnešní Střední Asie, Kazachstánu, severní Afghánistán, oblast Sin-fiang v Číně), Alžírsko, Tahity za účelem pozorování Halleyovy komety, Nový Zéland, ostrov Vavau, souostroví Fidži, Ekvádor, Galapágy a Austrálii s Brazílií s cílem pozorovat zatmění Slunce.

            V roce 1912 získává Štefánik francouzské občanství. O tři roky později, v průběhu 1. světové války, nastoupil do francouzské armády jako pilot. Létá na srbské frontě a začíná organizovat československý zahraniční odboj. Právě Štefánik uvedl Masaryka a Beneše do vyšších kruhů ve Francii. Všichni tři spolu zakládají v Paříži Československou národní radu, Štefánik dále organizuje nábor dobrovolníků krajanů v Rumunsku, snaží se vytvořit armádu z krajanů v USA, usiluje o zřízení legií v Itálii z českých a slovenských zajatců, bývalých rakousko-uherských vojáků.

            Po skončení první světové války se účastní politicko-vojenských jednání v Paříži a Římě. Až 4. května 1919 letí do svobodné vlasti na Slovensko, kam však nedoletí a tragicky umírá v Ivánke při Dunaji.

            Letos jsme si v Košariskách připomněli dvě výročí – 96. let od úmrtí gen. Milana Rastislava Štefánika, a 135. let od jeho narození. U obou vzpomínkových akcí byla Československá obec legionářská – Jednota Valtice.

            Měla jsem za to, že půlkulaté výročí a hlavně narození takového velikána, jakým Štefánik bezpochyby byl, se bude slavit s trochou větší pompéznosti. Bohatší program a více zástupců z různých zemí bylo na 96. výročí Štefánikova tragického úmrtí. Na vzpomínku jeho narození jsem čekala více státníků, za zmínku stojí francouzská delegace, která přijela rovnou celým autobusem. Z České republiky nebyl nikdo, kromě zástupců Masarykovy společnosti v Hodoníně a naší jednoty! Jednota Valtice se zde podílela na organizaci a hereckém obsazení dynamické ukázky ze života a bojů Československých legií s názvem Velká vojna – příběh legionáře.

            Tyto dvě vzpomínkové akce mi dali podnět k hlubšímu zamyšlení se nad tragického ukončení života Milana Rastislava Štefánika. Dočetla jsem se o různých variantách příčin pádu letadla Caproni Ca33, jednou to byl Benešův úmysl odstranit Štefánika, podruhé letadlo někdo sestřelil či se sám Štefánik rozhodl ukončit svůj život. Teorií je hodně, každá má své pro a proti, pravdu s jistotou 100% nezjistíme, ale můžeme se domnívat, která z nich je nejsprávnější.

        Dnes můžeme vycházet při rozboru havárie pouze ze zachovaných písemných pramenů. O Štefánikově příletu vědělo jen několik zainteresovaných lidí, především vojáků. Letoun Caproni měl už během letu technické problémy, a proto se osádka zabývala možností nouzově přistát ve Vídni. Podle pitevní zprávy sepsané 06.05.1919 je patrné pohmoždění varlat Štefánika, zlomení všech žeber, odtržení jater od bránice, prasknutí srdce. Pohmoždění varlat je typické a dokazuje skutečnost, že v okamžiku nárazu letadla na zem, seděl pilot na sedačce s řídící pákou („kniplem“) mezi nohama. Příčinou smrti osádky byl náraz přední částí těla, při tomto došlo u Štefánika k prasknutí srdce tlakem krve při nárazu hrudníkem.

            Příčinou pádu letadla Caproni Ca33 bylo náhlé vychýlení směrem dolů během přistávání, což vedlo k nárazu kolmo do země. Nešlo o pád při ztrátě rychlosti, stejně tak můžeme vyloučit nedostatek paliva. Po nárazu vznikl požár, ale vzhledem k malému množství zbývajícího paliva trval jen krátce. Příčinou bylo vychýlení (potlačení) výškového kormidla a jeho zablokování vlečnou anténou radiotelegrafického přístroje při manévrech letounu. (Duffack 2007).

Autor: Zuzana Skypalová | pátek 16.10.2015 23:44 | karma článku: 14,45 | přečteno: 688x
  • Další články autora

Zuzana Skypalová

Významní rodáci Benešovska - doktoři Haeringové

Každý člověk žije v nějaké obci a svou existencí se podílí kladně či záporně na její podobě v různé míře. O významných rodácích benešovska ale nikdo neslyšel a neví...

8.5.2017 v 17:24 | Karma: 15,47 | Přečteno: 650x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Zuzana Skypalová

Archeologický doklad hornictví na Podblanicku

Podblanickem nazýváme oblast okolí Velkého a Malého Blaníku, která je "proslavená" pověstí o blaničtích rytířích.

8.9.2016 v 20:21 | Karma: 14,89 | Přečteno: 576x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Zuzana Skypalová

Archeologie každodenního života středověkých měst

Ve středověku se město stávalo útočištěm pro hladové a také tam spěchali i vesničané. Naopak pro bohaté znamenalo svět bohatství a rozmařilých potřeb.

16.1.2016 v 21:45 | Karma: 13,13 | Přečteno: 368x | Diskuse| Společnost

Zuzana Skypalová

Předpoklady vzniku vrcholně středověkých měst -

- hradská centra a jejich zázemí, tržní vsi, výroba železa a jeho zpracování (na příkladu v Praha).

9.1.2016 v 19:56 | Karma: 9,95 | Přečteno: 297x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Zuzana Skypalová

Hunové

Hunové na samotném začátku, kdy vstoupili do evropských dějin, překročili Kerčský průliv a vstoupili na Krym, byli negramotní a negramotnými zůstali i v bouřích v 5.-6.století.

4.1.2016 v 19:09 | Karma: 20,07 | Přečteno: 1445x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

18. května 2024

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 538x
Mám ráda svou práci v oboru justice, ale ještě raději mám četbu, své horské kolo a historii (zejm. legionáře). Ráda zkouším nové věci a nebojím se experimentovat. Život je třeba prožít a vyzkoušet vše, co si pro nás osud nachystal. Většina lidí pouze přežívá... K těmto lidem já rozhodně nepatřím.

Seznam rubrik